Friday, April 12, 2013

Spanish Immersion Techniques


Puesto que somos una escuela de inmersión en español, quería aprovechar la oportunidad esta semana para revisar algunas de nuestras técnicas de inmersión en español! Hay muchas maneras en que lo hacemos!

Hace poco estuve observando  Maru (maestra de Pre-K) en Brighton y me entrevisté con ella para aprender un poco más acerca de lo que hace para asegurar que los niños de su clase hablen español! (*Si el espanol no es perfecto en la "entrevista", es porque mis notas no estaban completas!!  :-)



Jacie:  "Que haces en tu salon para que los ninos hablen TODO en espanol entre ellos???"

Maru:  "No puedes dejarlos hablar en ingles.  Eso es la clave."

Jacie:  "Dime mas acerca de las técnicas que tu implementas."

Maru:  "Es la constancia y la persistencia.  Ellos tienen el vocabulario y lo usan.  Yo uso muchos sinónimos tambien (por ejemplo:\ amigo, compadre, companero...o limpiar, acomodar, organizar).  Me siento y como con los ninos y siempre tengo una interacción con ellos.  Les pregunto acerca de sus fines de semana o de sus vidas.  Siempre conversamos en español y tenemos una regla de que tienen que hablar entre ellos durante todas las partes del día en español "  

Jacie:  "Dime mas Maru!"  

Maru:  "Porque son ninos de pre-K y muchos de ellos han estado en la escuela por 2, 3 o 4 anos, yo creo que deben ser bilingues y hablando en español en la escuela.  Tengo la expectativa que pueden hacerlo, entonces, lo hacen!!"

Jacie:  "Debes ser muy orgullosa de tus ninos!!"  :-)

**********************************************************************************


Marcela en JP también tiene una estrategia y una formula que usa con sus ninos también!!

Contexto Emoción Repetición = Fluidez en Español   


Check out this piggyback song that Marcela put together all about los colores "Para Pintar un Arco Iris".  Look at all of the techniques that she and the teachers Fiorella and Julissa are using during their "Circulo de Amor" that they do each morning with the whole school!!  (Visual Aid, Repetitive Lyrics in a song, clapping, body motions etc...)  All of the kids were singing along!!! LOVE IT!!




*********************************************************************************
AUN MAS IDEAS!!!

El ano pasado, ustedes ayudaron a crear esta lista de estrategias que usan en sus salones para que sean bilingues.  Por favor, léanlo como un recordatorio de todas las cosas que hacen a diario!


Set high expectations!!!! They can do it!
PRAISE THEM!
Be a good role model- Speak the language to each other
Use visual aids
Songs, Songs, Songs!!!
Reading Books
Sound associations (i.e. everytime I say LOBO in the story, you howl!!)
Post something in all 4 walls of your classroom to remind you to speak Spanish

Palabras en accion- Clap, stomp, march the syllables of new words
Make choices for them: “Quieres agua o quieres jugo?” “Caminamos, o corremos?”
Pointing to the objects that you’re referring to
Using the other children who are fully bilingual as role models to non-native speakers
Showing them what to do
Repetition
Always referring to something in the Spanish word
Songs, Songs, Songs!!!
Modeling the word
Annunciating the words

Use a new word wall
Practice “Silencio con reloj” and pick a time of the day where only Spanish is allowed
Describe what the children are doing in Spanish
Use circumlocution
Encourage them to say “Como se dice?” when they have a question (to you or to their native speaking friends)
Encourage “Frases completas”
Pretend to not understand English
Songs, Songs, Songs!!!
Prompting with the beginning sound of a word for them

Encouraging rhyming and word play
Changing the song lyrics to “trick” them so they have to correct you and they create their own lyrics
Spanish music on the background during free choice
Giving special jobs and instructions in Spanish
Always respond to children in Spanish
Songs, Songs, Songs!!!
Singing songs is Spanish all the time; especially during transitions
Repeat to children the same Transitional Phrases every day
Using Body Language when speaking in Spanish
Using a visual routine in your classroom
Playing games in Spanish with them as part of the routine
Did we mention Songs, Songs, Songs!!!???!!!

Spanish Evaluations of the Children are coming up in May!!  
We definitely want to see a growth and improvement from each child!!  

Be Inspired!!

Jacie



No comments:

Post a Comment